Alufælge
Disse alufælge er fremstillet af en legering af aluminium eller magnesium. Legeringer blandes sammen for at skabe et metal, der er stærkere og lettere end det oprindelige metal. Legeringsfælge fremstilles normalt ved hjælp af en støbeproces, hvor flydende metal hældes i en støbeform. Metallet afkøles og størkner, hvorefter hjulet fjernes fra formen.
Legeringsfælge har mange fordele i forhold til traditionelle stålfælge. De er lettere i vægt, hvilket reducerer brændstofforbruget og forbedrer køreegenskaberne. De er også bedre til at aflede varmen, hvilket er med til at holde bremserne køligere og forlænger deres levetid. Desuden giver legeringsfælge ofte et mere stilfuldt udseende end stålfælge.
På trods af disse fordele kan letmetalfælge være dyrere end stålfælge.
Dæk og fælge
Dæk er de gummiskiver, der omkranser hjulene på et køretøj. De giver vejgreb og trækkraft mellem vejen og køretøjet og absorberer også stød for at beskytte køretøjet mod stød. Fælge er de metalringe, der bærer dækkene på et køretøj.
De fleste dæk er fremstillet af syntetisk gummi, som er et holdbart og langtidsholdbart materiale. Dæk kan dog også være fremstillet af naturgummi, som er mere udsat for slitage. Dæk skal pumpes op til et bestemt tryk for at kunne fungere korrekt. Hvis de er underpumpede, slides de hurtigere. Hvis de er overpumpede, er der større risiko for, at de brister.
Fælge er normalt fremstillet af
Stål eller aluminium. Stålfælge er stærkere og mere holdbare, men de er også tungere. Aluminiumfælge er lettere, hvilket forbedrer brændstoføkonomien. Fælge kan også være fremstillet af magnesium, som er endnu lettere end aluminium.
De fleste køretøjer leveres med dæk og fælge, der er egnede til almindelig brug. Nogle køretøjer er dog udstyret med specialiserede dæk og fælge til terrænkørsel eller kørsel med høj ydeevne.